Ό γέγραφα, γέγραφα

Το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο κεφάλαιο ιθ' στίχοι 17-30, μας πληροφορεί ότι ο Πόντιος Πιλάτος στο επάνω μέρος του Σταυρού του μαρτυρίου, έγραψε μια επιγραφή που έλεγε '' Ιησούς ο Ναζωραίος, ο Βασιλεύς των Ιουδαίων ''. Η επιγραφή ήταν γραμμένη σε τρεις γλώσσες, την Εβραϊκή την εθνική γλώσσα των Εβραίων, τη Ρωμαϊκή την επίσημη γλώσσα του Ρωμαϊκού Κράτους και την Ελληνική που ήταν διεθνής γλώσσα. Με αυτόν τον τρόπο δόθηκε μεγαλύτερη δημοσιότητα στο περιεχόμενο της επιγραφής, για το οποίο οι αρχιερείς των Ιουδαίων θεώρησαν προσβολή και ύβρη και ζήτησαν από τον Πιλάτο να αλλάξει τα γραμμένα και να γράψει πως ο ίδιος ο Ιησούς είπε πως ήταν ο βασιλεύς των Ιουδαίων. Τότε ο Πόντιος Πιλάτος απάντησε ό γέγραφα, γέγραφα που σημαίνει ό,τι έγραψα, το έγραψα και δεν το ξεγράφω. 

Η έκφραση του Πιλάτου είναι η βάση της λαϊκής παροιμίας ό,τι γράφει δεν ξεγράφει και η επέκταση της έκφρασης ό γέγονε, γέγονε, η οποία αναφέρεται εξίσου για ένα γεγονός τετελεσμένο, ή για να δοθεί τέλος σε μια συζήτηση για ένα θέμα που δεν μπορεί να αλλάξει. 

Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν στην Κλωθώ που όριζε τη γέννηση, στη Λάχεσις που όριζε την πορεία της ζωής και στην Άτροπο που όριζε το θάνατο του ανθρώπου. Η δύναμη τους πήγαζε απο το θεό Δία, ο οποίος ήταν αυτός που κυρίως αποφάσιζε για την τύχη των ανθρώπων. Το θέμα της Μοίρας του ανθρώπου συναντάται και στην Πολιτεία του Πλάτωνα, στη Θεογονία του Ησίοδου, στην Ιλιάδα του Ομήρου, στον Σοφοκλή, στον Ηρόδοτο και σε άλλους πολλούς σημαντικούς. Μέχρι σήμερα, όταν συμβαίνει ένα γεγονός, ανεξάρτητο απο τη βούληση ή τη δράση του ανθρώπου, του οποίου γεγονότος τα αποτελέσματα καθορίζουν την πορεία της ζωής του, τότε συνηθίζεται να λέγεται η αρχαιοελληνική παροιμία Το πεπρωμένον φυγείν αδύνατον. Ό,τι και να κάνει ο άνθρωπος, εάν είναι γραμμένο ένα γεγονός να συμβεί στη ζωή του, τότε θα συμβεί, είτε ακαριαία είτε μέσα απο αλληλουχία γεγονότων και δεν θα μπορέσει ούτε ο ίδιος ούτε κανένας άλλος να το αποτρέψει. 

Το προδιαγεγραμμένο γεγονός συναντάται και στη θρησκεία μας. Είναι αυτό που λέμε οι Χριστιανοί Είναι Θέλημα Θεού. Η Καινή Διαθήκη και τα Ευαγγέλια ενημερώνουν για γεγονότα που είχαν προαναγγελθεί, δηλαδή που ήταν γραμμένα,  και για τις προφητείες που εκπληρώθηκαν μέσα απο τη σύλληψη, τη γέννηση, τη ζωή, τα θαύματα, τη σταύρωση και την ανάσταση του Ιησού. Ήταν όλα προαποφασισμένα και προσχεδιασμένα να συμβούν, ώστε να εκπληρωθεί το σχέδιο της Σωτηρίας του Ανθρώπου. Συνεπώς όταν είναι κάτι γραμμένο για έναν άνθρωπο, θα συμβούν όλα εκείνα τα γεγονότα που πρέπει να συμβούν, μέχρι να εκπληρωθεί το θέλημα του Θεού για αυτόν τον άνθρωπο. 

Περπατώντας στο δρόμο τη Δευτέρα το μεσημέρι, σκεπτόμενη διάφορα σημαντικά θέματα ζωής, ήρθε κυριολεκτικά στα πόδια μου μια «Φωνή Κυρίου» με αριθμό φύλλου 28, εκδόσεως Κυριακής 10 Ιουλίου με τίτλο Ο Μικρός Άνθρωπος. Έσκυψα να την πάρω από το δρόμο και κρυφοχαμογέλασα.. γιατί κάποιος μου έφερε στα πόδια μου γραμμένες τις απαντήσεις που έψαχνα.

Το αγαπημένο μου δίφυλλο έγραφε για την ευαγγελική περικοπή του Εκατόνταρχου στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο κεφάλαιο η’ στίχοι 5-13. Όταν ο Ιησούς εισήλθε στην Καπερναούμ, ο πλούσιος Εκατόνταρχος Τον πλησίασε και ζήτησε με μεγάλη πίστη να πει έναν καλό λόγο, για να θεραπευτεί ο αγαπημένος του υπηρέτης, που βρισκόταν κλινήρης στην οικεία του. Ο Ιησούς διέκρινε την πίστη του, και του είπε Υπαγε, και ως έπίστευσας γενηθήτω σοι. Δηλαδή πήγαινε και όπως πίστεψες να γίνει και ο υπηρέτης θεραπεύτηκε.

Η Φωνή του Κυρίου γράφει για τη σωτήρια αλλαγή, που σώζει τον άνθρωπο από το πάθος του και από Μικρό  Άνθρωπο τον καθιστά Μεγάλο ή και Μέγιστο. Ο Εκατόνταρχος πιθανόν, λίγο καιρό πριν αρρωστήσει ο αγαπημένος του υπηρέτης,  εξαιτίας της έπαρσης που γεννούν τα αξιώματα να θεωρούσε τους άλλους ανθρώπους υποδεέστερους και ανάξιους να εισέλθουν στο σπίτι του, να πλησιάσουν στο σπίτι του ή ακόμα και να του απευθύνουν τον λόγο. Όταν όμως ο αγαπημένος του υπηρέτης αρρώστησε, ο Εκατόνταρχος πόνεσε και αυτός ο πόνος άρχισε να θεραπεύει τον εγωισμό του. 

Ο Ιησούς γνωρίζει ποια στιγμή θα χτυπήσει την πόρτα της ζωής του κάθε ανθρώπου, για να του χορηγήσει τη θεραπεία που του αρμόζει για να τον σώσει. Η ουρανοκατέβατη εμφάνιση και η επίπονη θεραπεία είναι προσχεδιασμένες στο βιβλίο της ζωής του κάθε ανθρώπου και κανένας δεν μπορεί να τις αποφύγει. Ο Εκατόνταρχος δοκιμάστηκε, πόνεσε, ταπεινώθηκε, αντιλήφθηκε πόσο ασήμαντος είναι μπροστά στο θέλημα του Θεού, διορθώθηκε, πίστεψε και τότε έλαβε την ευεργεσία της θεραπείας από το πάθος του εγωισμού του. Αρκετοί άνθρωποι θεραπεύονται όπως ο Εκατόνταρχος και αρκετοί πεθαίνουν αθεράπευτοι.

Η Φωνή του Κυρίου, που διαβάζεται πλέον και διαδικτυακά,  κάνει λόγο και για τη ξεχασμένη απλότητα, στην οποία όμως κρύβεται το μεγαλείο της πραγματικής πίστης. Πολλές φορές θυμάμαι τον πατέρα μου να μου λέει ''Άντζυ απλή να είσαι''. Υπάρχουν και άνθρωποι που ενώ τους συμβαίνουν θαύματα, η απιστία τους δεν τους αφήνει να δουν καθαρά και να νιώσουν τη θεραπεία που συμβαίνει στη ζωή τους. Αυτή η θεραπεία μπορεί να είναι μια ουρανοκατέβατη εμφάνιση, λύτρωση, δωρεά, σκέψη, θεραπεία, αλλαγή, μετάνοια, ανανέωση, αποτυχία, επιτυχία, κατάκτηση, δημιουργία ακόμα και μια νέα ζωή.

Τα θαύματα δεν είναι σκέψεις που βρίσκονται μέσα στο μυαλό του ανθρώπου. Τα θαύματα είναι γεγονότα στο προδιαγεγραμμένο βιβλίο της ζωής, που γράφτηκαν και δεν ξεγράφουν. Όλα τα αληθινά σπουδαία και σημαντικά γεγονότα στη ζωή του ανθρώπου, ακόμη και τα θαύματα, συμβαίνουν με απλότητα.. γιατί ό γέγραφε, γέγραφε..


© Αγγελική Γ.Πιτσόλη

Γυναίκα, Αριστούχος Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Επιστήμονας Επικοινωνίας, Ιδιωτικής Ασφάλισης και Πολιτισμού

14 Ιουλίου 2022