WomanPower:  Ο εκδικητικός διασυρμός αποτελεί ακραία μορφή βίας κατά των γυναικών


Η υπόθεση Παναγιωτόπουλου μου θύμισε τη φράση του Αβραάμ Λίνκολν «Μπορείς να τους ξεγελάς όλους για λίγο καιρό, λίγους όλο τον καιρό, αλλά όχι όλους όλο τον καιρό.»

 

Παρακολουθώντας την επικαιρότητα και τις αποκαλύψεις για τη δράση του παρουσιαστή αισθάνθηκα αηδία. Ο εκδικητικός διασυρμός αποτελεί ακραία μορφή βίας κατά των γυναικών, δεν επιφέρει πολιτισμό και πρέπει να τιμωρείται αυστηρά. 


Ποιος έχει το δικαίωμα να βιάζει την ψυχή ενός άλλου ανθρώπου και να αυθαιρετεί κατά της ζωής του; Και γιατί η βία κατά των γυναικών ανέρχεται σχεδόν στο 95% σε σχέση με τη βία κατά των αντρών; Οι γυναίκες ζημιώθηκαν και θα χρειαστούν πολύ καιρό να κλείσουν τις πληγές τους, με βοήθεια από ειδικούς, με στήριξη από το περιβάλλον τους και την κοινωνία.  

 

Και αναρωτήθηκα σε μια κοινωνία προόδου, που υπερασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα, που η γυναικεία χειραφέτηση είναι αυτονόητη, που οι γυναίκες σπάνε γυάλινες οροφές και διαπρέπουν σε επιχειρήσεις και επιστήμες, έχουν τελικά το δικαίωμα να ερωτευτούν και να συνάψουν σχέση με έναν ελεύθερο άντρα; Ή θα μετανιώσουν την ώρα και τη στιγμή που τόλμησαν να ζήσουν μια σχέση ή έναν έρωτα; Ταυτόχρονα με όλα αυτά τα οξύμωρα, παρατηρώ ότι διανύουμε την εποχή που η κεντρική θεματολογία ιδιαίτερα των gossip media, αφορά τις εναλλαγές συντρόφων των lifestyle επωνύμων, και για τα δύο φύλα. Η συζήτηση δεν αφορά κάποιο θέμα ταμπού. 


Ο θύτης καταχράστηκε τη θέση του και την εμπιστοσύνη των γυναικών που σύναψαν σχέση μαζί του. «Εμπορευματοποίησε» τις συντροφικές του σχέσεις, με σκοπό να προκαλέσει ζημιά. Αναμένεται να δούμε εάν υπήρχαν έσοδα από τις πράξεις του. Ωστόσο η έννοια της εμπορευματοποίησης αφορά και τα «ηθικά έσοδα» που εισέπραξε ο θύτης απο τον διασυρμό των γυναικών. Πιθανώς αισθανόταν την ευχαρίστηση της άσκησης κυριαρχίας επι των θυμάτων. Διότι όταν ο Παναγιωτόπουλος αποφάσιζε και έπραττε τη δημοσιοποίηση των προσωπικών δεδομένων των γυναικών εν αγνοία τους, την ώρα εκείνη αισθανόταν εξουσία και παντοδύναμος επι της ζωής τους. Ακραία μορφή βίας κατά των γυναικών. Η διαστροφή με σκοπό την προσβολή μιας γυναίκας δεν περιλαμβάνεται στις πολιτισμένες συμπεριφορές. Μόνο οπισθοδρόμηση και σκοταδισμό επιφέρει. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης γράφουν πως η ποινική δίωξη που ασκήθηκε στον παρουσιαστή αφορά το αδίκημα της «ανακοίνωσης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που αφορούν τη σεξουαλική ζωή φυσικών προσώπων, κατ’ εξακολούθηση, με σκοπό βλάβης αλλού» σε βαθμό κακουργήματος. Ωστόσο οι καταγγελίες και η έρευνα συνεχίζονται.


Δικηγόρος δεν είμαι, έχω άλλη επαγγελματική ιδιότητα. Στο πανεπιστήμιο όμως, είχα την ευλογία να διδαχθώ για τα προσωπικά δεδομένα και παράλληλα με αφορμή το επάγγελμα μου συχνά μελετώ ευρύτερα τους νόμους εκείνους, που άπτονται των ενδιαφερόντων μου. Οι θύτες που κάνουν κατάχρηση του επαγγέλματός τους , με σκοπό τη βία κατά των γυναικών, πρέπει εκτός από την τιμωρία της δικαιοσύνης,  να τιμωρούνται και από τα σωματεία ή τους φορείς που ανήκουν, όπως το παράδειγμα της διαγραφής Φιλιππίδη από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και ακόμη καλύτερα να τιμωρούνται με την αφαίρεση-κατάργηση της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος. Πιθανόν ισχύει, πιθανόν δεν ισχύει, πιθανόν ισχύει για συγκεκριμένα αδικήματα και σε συγκεκριμένες κατηγορίες επαγγελμάτων και θα πρέπει να μας απαντήσει εξειδικευμένα ένας δικηγόρος. Δεν είναι αρκετό να απομακρύνεται κάποιος απο την εργασία του προσωρινά. Τιμωρία είναι να μην μπορεί να την ασκήσει. Ο Φιλιππίδης έκανε κατάχρηση εξουσίας μέσα από την άσκηση του επαγγέλματός του, ζητούσε «ανταλλάγματα» και δημιουργούσε εμπόδια σε γυναίκες που προσπαθούσαν να εργαστούν. Με τον εγωισμό αυτό χάλασε την οικογένειά του, την καριέρα του και την σχέση του με το κοινό. Που ήταν ο Φιλιππίδης κάποτε, που βρέθηκε και που θα καταλήξει.

 

Αντίστοιχα ο Παναγιωτόπουλος, το πιο πιθανό σενάριο είναι να μην μπορέσει να ξανασταθεί επαγγελματικά. Διότι οι πόρτες έκλεισαν ήδη και θα κλείνουν όπου και να πηγαίνει. Ποιος θα θέλει να παρακολουθήσει στην τηλεόραση, ή να ακούσει στο ραδιόφωνο, ή να προσλάβει στην επιχείρησή του έναν εκβιαστή και κακοποιητή γυναικών; Και επιχείρηση να διατηρεί ή να ανοίξει εκ νέου έπειτα από τη φυλακή που θα εκτίσει, ποιος θα θέλει να καταναλώσει, να αγοράσει και να συναναστραφεί ;  Έτσι, θα ζήσει και αυτός, το βιασμό της ωραίας ζωής, που τόσο επιμελημένα είχε διαμορφώσει και απολάμβανε. Ηρεμία δεν θα έχει. Η ζωή είναι ρόδα και γυρίζει.

 

Μήπως με τον γάμο express μας απέδειξε πως έχει σωφρονιστεί ή πως είναι κύριος; Έτσι φαίνονται οι κύριοι; Οι γυναίκες γνωρίζουμε πολύ καλά με ποιες συμπεριφορές, αποκτάει ένας άντρας τον τίτλο του «κυρίου με Κ κεφαλαίο». Αυτούς τους άντρες θαυμάζουμε και όχι τους άλλους, «χωρίς το Κ κεφαλαίο». Και για να κερδίσει αυτόν τον τίτλο τιμής ένας άντρας, θα πρέπει να έχει πολιτισμένη συμπεριφορά προς τη γυναίκα που συναναστρέφεται. Συμπεριφορά με επίπεδο και ποιότητα, που να εμπνέει θαυμασμό και σεβασμό και να παρακινεί τη γυναίκα να έρθει πιο κοντά και να παραμείνει μαζί του. Ας προσέξουν λίγο τη συμπεριφορά τους μερικοί κύριοι χωρίς το Κ κεφαλαίο, γιατί υπάρχουν και όρια και σταγόνες που ξεχειλίζουν τα ποτήρια.. 

 

Η ζωή με παραδείγματα μας δίδαξε πως σε αυτές τις περιπτώσεις ανθρώπων, ενδέχεται να έρθει ένα «δυνατό χαστούκι απο το υπερπέραν». Κάποιοι συνετίζονται χωρίς χαστούκι. Κάποιοι συνετίζονται με χαστούκι. Κάποιοι δεν συνετίζονται καθόλου και συνεχίζουν την ίδια τακτική διακινδυνεύοντας οι αμαρτίες να βαρύνουν τα παιδιά, τα εγγόνια, τα ανίψια και όλη την οικογένειά τους.

 

Σε όλες τις περιπτώσεις διακρίνεται ένας εωσφορικός εγωισμός, που τυφλώνει και επιτρέπει στο θύτη να ξεπερνάει τα όρια και να φέρεται χωρίς πολιτισμό. Εγωισμός από κυρίους χωρίς Κ κεφαλαίο που αισθάνονται παντοδύναμοι και δεν δέχονται αντιρρήσεις.  Εγωισμός από κυρίους χωρίς Κ κεφαλαίο, μέχρι να καταλήξουν στον Κορυδαλλό ή στην Τρίπολη για εκπαιδευτική εκδρομή ή στην κόλαση για μόνιμη κατοικία. 


Και πάλι είναι άγνωστο εάν τελικά αυτός ο εγωισμός θα καταφέρει να συνετιστεί..


© Αγγελική Γ.Πιτσόλη

Γυναίκα, Αριστούχος Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Επιστήμονας Επικοινωνίας, Ιδιωτικής Ασφάλισης και Πολιτισμού


24 Δεκεμβρίου 2021